Jak zapobiegać bólom pleców i szyi u operatorów wózków widłowych?

Dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego należą do najczęściej występujących problemów zdrowotnych związanych z pracą. Problem dotyczy między innymi operatorów wózków widłowych. Jak można zapobiegać jego występowaniu?


Najczęściej występującą kategorię problemów zdrowotnych związanych z pracą stanowią dolegliwości układu kostnego, stawowego lub mięśniowego. Według opublikowanego w 2021 r. raportu GUS „Wypadki przy pracy i problemy zdrowotne związane z pracą”, w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie występowanie dolegliwości zdrowotnych związanych z pracą wskazało 38,4% osób, które kiedykolwiek pracowały. Dolegliwości odczuwane w obrębie:

  • pleców,
  • szyi, barku lub ręki,
  • bioder, kolan, nóg lub stóp

zgłaszało – odpowiednio: 21, 14 i 13 procent respondentów. Wśród odczuwających problemy zdrowotne związane z pracą osób zatrudnionych w takich sekcjach gospodarki jak „przetwórstwo przemysłowe” oraz „transport i gospodarka magazynowa” co najmniej jedną z tego rodzaju dolegliwości zgłaszało po niemal 70% ankietowanych. Taki stan rzeczy nie tylko negatywnie wpływa na jakość życia pracowników, ale może także odbijać się na produktywności i liczbie nieobecności wynikających ze względów zdrowotnych. Jak zatem przeciwdziałać występowaniu dolegliwości mięśniowo-szkieletowego (m-s)?

Jak zapobiegać bólom pleców i szyi u operatorów wózków widłowych?

Profilaktyka to podstawa

Zdrowie i dobre samopoczucie operatorów wózków widłowych zależą przede wszystkim od aktywnej profilaktyki:

  • przypomnień o dobrych praktykach,
  • porad ergonomicznych,
  • szkoleń itp.,
  • a także właściwego wyboru opcji wyposażenia użytkowanych pojazdów.

Poniżej wymieniamy najlepsze praktyki pomagające stale poprawiać bezpieczeństwo i tworzyć środowisko sprzyjające zdrowiu operatorów wózków widłowych.


Zapobieganie dolegliwościom układu mięśniowo-szkieletowego operatorów

Przygotowanie układu m-s do pracy

Stosowanie się do zaleceń i dobrych praktyk

Przed rozpoczęciem pracy wskazane jest wykonanie kilku rozgrzewkowych ćwiczeń mających na celu przygotowanie mięśni do pracy w ciągu dnia. Szczególną uwagę należy poświęcić aktywowaniu:

  • szyi,
  • ramion,
  • kręgów szyjnych,
  • pleców i kręgosłupa.

Po pracy warto wykonać sesję ćwiczeń rozciągających.

Ćwiczenia dla operatorów

Podczas korzystania z wózków widłowych różnych typów istnieją wytyczne dotyczące takich kwestii jak na przykład liczba punktów podparcia, o które należy zadbać, wsiadając do wózka (2 lub 3 w zależności od rodzaju pojazdu) czy też zalecanej pozycji i ustawień fotela operatora. Chcąc zapewnić ich znajomość, zrozumienie i stosowanie przez operatorów, warto cyklicznie organizować dodatkowe szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i optymalnego korzystania z wózków widłowych takie jak Akademia Bezpieczeństwa STILL.

Dobre praktyki obsługi ładunków

Ergonomiczne wyposażenie wózków widłowych

Wózek unoszący STILL EXH-SF z rozkładaną platformą operatora.

Do niwelowania ryzyka występowania przypadłości układu kostnego, stawowego lub mięśniowego przyczyniają się także m.in.: uwzględniający potrzeby operatora projekt kabiny czy odpowiednie siedzisko. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów z zakresu ergonomii, firma STILL Polska wyodrębniła w swojej ofercie sekcję Comfort Assist. Należą do niej takie rozwiązania podnoszące komfort pracy i zapobiegające problemom zdrowotnym jak m.in.:

Warto pytać o sprzyjające ergonomii pracy opcje wyposażenia urządzeń transportu wewnętrznego i wybierać dostawców, którzy są w stanie kompleksowo zabezpieczyć potrzeby z tego obszaru.

Rozkładane siodełko operatora w wózku do kompletacji STILL OPX.
Rozkładany stopień do kompletacji na pierwszym poziomie regałów.
Odchylane siedzenie w wózkach wysokiego składowania.
Regulowane siedzenie i podłoga w wózku wysokiego składowania STILL FM-X.
Pochłaniająca wstrząsy podłoga kabiny wózka do kompletacji pionowej STILL EK-X.

Polecane artykuły:

Blue Origin, logistyka i przyszłość ludzkości

Projekt, któremu poświęcił się Jeff Bezos po przejściu na emeryturę jako szef Amazona, otwiera nowy rozdział w historii kosmicznej turystyki, jest ilustracją trendów w transporcie i ma stać się przepustką ludzkości do przetrwania.