Jakie opony dobrać do wózków widłowych?
Czołowe wózki widłowe można wyposażyć w ogumienie kilku rodzajów. Jakie parametry i czynniki wziąć pod uwagę, wybierając pomiędzy oponami superelastycznymi, pełnymi i pneumatycznymi?
W procesie zakupu czołowych wózków widłowych naturalna jest koncentracja na parametrach takich jak udźwig i wysokość podnoszenia. Chcąc zapewnić optymalne funkcjonowanie środków transportu wewnętrznego, warto również dobrać typ opon odpowiedni do warunków, w których będą one funkcjonować. Jakie rodzaje ogumienia są dostępne dla czołowych wózków widłowych z przeciwwagą ? Jakie czynniki należy wziąć pod uwagę w dotyczącym ich procesie decyzyjnym?
Typy i cechy opon stosowanych w czołowych wózkach widłowych
W zależności od zakresu zastosowań czołowych wózków widłowych najlepszym wyborem mogą okazać się opony superelastyczne, pneumatyczne lub tzw. pełne. Czym charakteryzują się i w jakich warunkach najlepiej sprawdzają się poszczególne typy ogumienia dostępnego w ramach oferty STILL Original Parts?
Opony superelastyczne
Opony z gumy pełnej
Opony pneumatyczne
Opony superelastyczne są w całości wykonane z wielowarstwowej mieszanki gumowej – bez miejsca na powietrze.
Podobnie jak opony superelastyczne, opony z gumy pełnej są w całości wykonane z wysoce odpornej mieszanki gumowej i nie są wypełnione powietrzem. Tym, co je odróżnia, jest stosunkowo niewielka średnica.
Opony pneumatyczne STILL są wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej oraz wypełnione powietrzem.
Zalety opon superelastycznych:
- całkowita odporność na przebicie
- brak konieczności serwisowania
- wysoka stabilność
- niskie opory toczenia
Zalety opon z gumy pełnej:
- całkowita odporność na przebicie
- brak konieczności serwisowania
- ekstremalnie wysoka stabilność
- bardzo wysoka precyzja sterowania
Zalety opon pneumatycznych:
- amortyzacja wstrząsów i drgań
- pełna ochrona ładunku i operatora niezależnie od jakości nawierzchni
- wysoka stabilność i dobra trakcja
- niskie opory toczenia
Ograniczenia zastosowania opon superelastycznych:
- w ograniczonym stopniu pochłaniają wstrząsy i drgania
Opony superelastyczne znajdują zastosowanie zarówno w transporcie wewnętrznym, jak i na zewnątrz obiektów magazynowych. Występują także w wariancie niebrudzącym.
Ograniczenia zastosowania opon z gumy pełnej:
- nie pochłaniają wstrząsów i drgań
Opony z gumy pełnej doskonale sprawdzają się w przypadku wózków obsługujących najcięższe ładunki. Ze względu na brak amortyzacji są jednak przeznaczone jedynie do zastosowań wewnątrz magazynów.
Ograniczenia zastosowania opon z gumy pełnej:
- nie pochłaniają wstrząsów i drgań
Opony z gumy pełnej doskonale sprawdzają się w przypadku wózków obsługujących najcięższe ładunki. Ze względu na brak amortyzacji są jednak przeznaczone jedynie do zastosowań wewnątrz magazynów.
Zestawienie typów opon do czołowych wózków widłowych
Tabela przedstawia, jak dobrze opony superelastyczne (standardowe i niebrudzące), gumowe pełne oraz pneumatyczne sprawdzają się w zależności od takich czynników jak:
- nierówność podłoża
- podnoszenie ładunków dużej masy (udźwig resztkowy)
- podwyższone wymogi higieniczne
oraz jak wypadają na swoim tle, jeśli chodzi o:
- komfort jazdy operatora
- gwarantowaną stabilność
- trwałość
- odporność na przebicie.
Doradztwo w zakresie doboru opon do wózków widłowych
Powyższe informacje mogą pomóc w podjęciu decyzji, jakie opony najlepiej dobrać do specyfiki swojego zakładu. Decydując na wózki widłowe STILL, można jednak liczyć na eksperckie wsparcie doradców handlowych i weryfikację, jakie ogumienie będzie najodpowiedniejsze i zapewni optymalne funkcjonowanie środków transportu wewnętrznego.