Gotowe na automatyzację wózki widłowe w AGCO
Firma AGCO zaczęła przygotowania do zwiększenia produkcji o 20% od reorganizacji procesów magazynowych w oparciu o zalecenia doradców intralogistycznych STILL. Udało się zaoszczędzić miejsce i przygotować na większe obłożenie pracą.
Na skróty:
Menadżerowie zakładu grupy AGCO w Marktoberdorfie zaplanowali zwiększenie do 2023 r. jego zdolności produkcyjnych o 20 proc.
- W toku doradztwa logistycznego eksperci STILL przeorganizowali przepływ materiałów tak, by nie stanowił on wąskiego gardła dla procesów produkcyjnych.
- Zastosowane rozwiązania mogą zostać łatwo poddane całkowitej automatyzacji, uniezależniając plany rozwoju od sytuacji na rynku pracy.
- Dzięki gruntownej zmianie sposobu składowania materiałów odzyskano część powierzchni na potrzeby produkcji.
Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia
Nazwa: AGCO / Fendt
Obszar działalności: produkcja kombajnów i ciągników rolniczych
Miejsce wdrożenia: Marktoberdorf, Bawaria, Niemcy
Fendt to wiodąca na rynku niemieckim marka maszyn rolniczych należąca do globalnej grupy AGCO. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w niemieckim Marktoberdorfie. W skali roku spółka wytwarza kilkanaście tysięcy ciągników i wypracowuje wpływy przekraczające 8 mld euro. Z linii produkcyjnych głównej fabryki każdego dnia zjechać może nawet 100 ciągników oraz około 120 przekładni Vario, dostarczanych następnie do montażu i centralnego magazynu części zamiennych. Do 2023 r. roczna przepustowość zakładu ma zostać zwiększona o 20 proc. Z myślą o tym procesie rozpoczęto reorganizację logistyki i zaopatrzenia produkcji mającą przygotować AGCO do sprostania nowym wymaganiom. Pierwszym krokiem w kierunku osiągnięcia zakładanej zwyżki zdolności wytwórczych była analiza obrotu poszczególnymi komponentami. Przeanalizowano warunki przechowywania, struktury zamówień i proces ich kompletacji. Na podstawie zebranych danych i ich obróbki stworzono listę potencjalnych rozwiązań wraz z rekomendacjami uwzględniającymi ocenę poszczególnych wariantów pod kątem takich kryteriów jak: dostępność siły roboczej czy przewidywany czas zwrotu z inwestycji. Wybrana ostatecznie koncepcja pozwala osiągnąć w centrum logistycznym maksymalną efektywność ekonomiczną.
Wózki do kompletacji i VNA oraz zestawy transportowe gotowe na automatyzację
Cel wdrożenia:
- Zapewnienie po stronie procesów magazynowych możliwości zwiększenia zdolności produkcyjnych o 20% w perspektywie 2 lat
- Optymalizacja wykorzystania przestrzeni magazynowej i procesów intralogistycznych
Wdrożone rozwiązanie intralogistyczne:
- doradztwo intralogistyczne obejmujące wnikliwą analizę istniejących procesów transportu wewnętrznego i składowania oraz ich optymalizację
- gotowe na całkowitą automatyzację wózki systemowe VNA STILL MX-X z systemem STILL iGo pilot, wózki do kompletacji pionowej STILLX OXV 08, zestawy transportowe z ciągnikami elektrycznymi STILL
Wnikliwa analiza całego procesu magazynowania pozwoliła na jego gruntowną i sensowną reorganizację. Przykładowo: w związku z faktem, że obudowy skrzyń biegów zajmują około 80 proc. pojemności magazynu, stworzono krótkoterminowy magazyn przeładunkowy przewidujący ich składowanie przez zaledwie kilka dni. W toku projektu zidentyfikowano także szybko zbywalne komponenty, z myślą o których stworzono odrębny przepływ materiałów z magazynem tymczasowym. Trafiają do niego części, które nie spędziłyby na półkach więcej niż pół dnia. Docelowo ma on zostać w pełni poddany automatyzacji. Gotowość na przyszłość była istotna także w kontekście magazynu głównego, z regałami wysokiego składowania, wąskimi alejkami i systemowymi wózkami widłowymi. Znajdujące zastosowanie w tej strefie wózki systemowe VNA serii STIL MX-X wyposażono w system nawigacji STILL iGo pilot, dzięki któremu pojazdy same poruszają się wzdłuż alejki i trafiają do odpowiedniego miejsca paletowego. Do operatora należy jedynie pobieranie i odkładanie ładunków. W razie potrzeby całość procesu można zautomatyzować. Obsługa ładunków na niższych kondygnacjach odbywa się z użyciem wózków do kompletacji pionowej STILL OXV 08. Za zasilanie linii produkcyjnych odpowiadają natomiast zestawy transportowe z ciągnikami elektrycznymi.
Doradztwo logistyczne pozwoliło przygotować się na przyszłość
Częściowa automatyzacja jazdy wózków pracujących w wąskich alejkach jest ważnym krokiem ku i przygotowaniu całości floty na całkowitą automatyzację;
- Reorganizacja przepływu materiałów pozwoliła na lepsze wykorzystanie powierzchni zakładu i oddanie części przestrzeni magazynowej na potrzeby produkcji;
- Procesy magazynowe AGCO/Fendt są gotowe na przyszłość – zarówno pod kątem zdolności produkcyjnych, jak i zapotrzebowania kadrowego.
W toku realizacji projektu zespół doradztwa logistycznego STILL przekształcił około 80 proc. procesów magazynowych Fendt/AGCO. Nowy sposób ich organizacji opracowano z myślą o przyszłości i elastycznym reagowaniu na potrzeby. Zastosowane rozwiązania pozwalają przechodzić od sterowania ręcznego, przez półautomatyczne aż po pełną automatyzację. Umożliwia to uzyskanie przepustowości przepływu materiałów potrzebne w kontekście planowego zwiększenia produkcji. Co więcej, reorganizacja systemu składowania w oparciu o wyodrębnienie magazynu tymczasowego i krótkoterminowego pozwoliła usunąć stosowane dotąd wyspy z ładunkami i zwolnić na potrzeby linii montażowych 1,5 tys. mkw. powierzchni. Realizacja projektu trwała łącznie zaledwie 9 miesięcy, z czego około 75 dni poświęcono na zbieranie, analizę danych oraz stworzenie całościowej koncepcji i harmonogramu prac. Montaż infrastruktury odbył się w ciągu 3 świątecznych tygodni, na modernizacji nie ucierpiał więc plan produkcji.