Michelin:
Produkcja opon jak w zegarku

Na skróty:

  • Przy okazji rozbudowy zakładu produkcyjnego w Ronchi Michelin chciało zapewnić niezawodną płynność transportu wewnętrznego

  • Decyzja o outsourcingu usług serwisowych i stworzenie floty wózków zapasowych pozwoliło zrealizować założony cel, do minimum ograniczając ryzyko przestojów

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: Michelin

Obszar działalności: produkcja ogumienia

Miejsce wdrożenia: Zakład produkcyjny pod włoskim Ronchi - jedna z największych fabryk opon w Europie

Firmy Michelin nie trzeba nikomu przedstawiać – nie tylko ze względu na charakterystyczną maskotkę, ale także i skalę działalności. Francuskie przedsiębiorstwo zatrudnia na całym świecie 114 tys. osób i osiąga sprzedaż na poziomie 21,9 miliarda euro rocznie. Pod włoskim Ronchi działa jeden z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów tej branży w Europie. Dziennie z jego linii produkcyjnych zjeżdża około 40 tys. sztuk ogumienia. Asortyment obejmuje 28 typów opon o średnicy od 15 do 21 cali. Dotychczas firma kupowała wózki na własność, a ich serwisowaniem zajmowało się pięciu inżynierów Michelin. – Zdecydowaliśmy się przejść na leasing z obsługą full service – mówi szef utrzymania ruch zakładu. – Zarządzanie flotą powierzyliśmy specjalistom STILL – tak, by nasi ludzie mogli w pełni zająć się zadaniami związanymi z produkcją – dodaje. Wózki widłowe są wykorzystywane na każdym jej etapie – od transportu składników mieszanek i przewozu półproduktów aż po finalną wulkanizację.

Michelin

Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

Cel wdrożenia:

  • Utrzymanie wysokiej płynności w dużej mierze uzależnionych od wózków widłowych procesów produkcyjnych zakładu wytwarzające 40 tys. opon dziennie

Wdrożone rozwiązanie:

 

By zapewnić pełną płynność procesów produkcyjnych zakładu Michelin, nową, pozyskana w oparciu o leasing full service flotę liczącą 114 wózków widłowych uzupełniono ośmioma maszynami zapasowymi. Ich rolą jest zastępowanie pojazdów poddawanych przeglądom oraz wkraczanie do akcji na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. – Na flotę Michelin składają się elektryczne wózki czołowe o zróżnicowanym udźwigu, w tym: RX 20-18, RX 20-20RX 60-20, RX 60-30 i RX 60-35. Zostały wyposażone w przydatne w branży oponiarskiej widły obrotowe oraz przesuwne oraz szereg rozwiązań sprzyjających bezpieczeństwu – systemy SafetyLight, EasyBelt czy Curve Speed Control. Wszystkie maszyny są zintegrowane także z oprogramowaniem STILL Fleet Manager, pozwalającym na bieżąco monitorować i optymalizować eksploatację floty – mówi Rafał Pańczyk, Advanced Applications Manager STILL Polska. Co więcej, na miejscu zatrudnionych jest 3 serwisantów STILL posiadających własny warsztat i mały magazyn z częściami – wszystko, by nic nie zwolniło zawrotnego tempa produkcji.

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

Michelin
  • Wzrost efektywności i jakości obsługi serwisowej
  • Wyeliminowanie przestojów w transporcie wewnętrznym

Dzięki przekazaniu odpowiedzialności za konserwację wózków widłowych specjalistom STILL technicy Michelin mogli zająć się usprawnianiem i utrzymaniem ruchu na produkcji. Jednocześnie, dzięki ośmiu maszynom zapasowym oraz dostępności na miejscu części zamiennych oraz ludzi z odpowiednim know-how, niemal do zera zredukowano prawdopodobieństwo jakichkolwiek przestojów w zakresie transportu wewnętrznego. Według kierownictwa zakładu dzięki outsourcingowi obsługi serwisowej wózków widłowych wzrosła jej efektywność i jakość.

Polecane artykuły

CASA: zautomatyzowana inwestycja

Nowoczesny rynek wymusza zwiększenie tempa realizacji dostaw. Jedną z odpowiedzi na tę potrzebę jest automatyzacja procesów intralogistycznych. Na dużą skalę rozwiązania tego rodzaju wdrożyła w swoim centrum dystrybucji belgijska sieć CASA.

PLUS Retail: OPX podnosi wydajność

By nadążyć za rosnącymi oczekiwaniami klientów, w ostatnich latach holenderska sieć sklepów PLUS zwiększyła asortyment o 20-30 proc. By sprawnie obsłużyć bardziej złożone niż dotychczas procesy intralogistyczne, zdecydowano się na modernizację floty transportu wewnętrznego z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań do kompletacji.