Intralogistyczne wnioski z kosmicznej wpadki

Wskutek technicznej usterki dwójka astronautów, która miała spędzić na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 8 dni, zostanie w kosmosie 8 miesięcy. Jakie wnioski płyną z tej sytuacji dla myślenia o instralogistyce?

Na skróty:

  • 5 czerwca 2024 r. odbył się testowy lot załogowy statku kosmicznego Boeing Starliner w ramach realizowanego przez NASA „The Commercial Crew Program”.
  • Ze względu na kłopoty techniczne wahadłowca i związaną z nimi obawę o bezpieczeństwo powrotu astronautów na jego pokładzie zdecydowano się zmienić pierwotny harmonogram i plan misji.
  • Z sytuacji można wyciągnąć szereg wniosków istotnych w kontekście zarządzania flotami transportu wewnętrznego.

W dniu 5 czerwca 2024 r. Sunita Williams i Barry Wilmore wyruszyli w zaplanowaną na 8 dni misję na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (International Space Station, ISS). Choć lot zrealizowano jako dziewiąty w ramach prowadzonego na rzecz NASA programu komercyjnych przewozów załogowych, był to zarazem pierwszy, testowy lot statku kosmicznego Boeing Starliner z pasażerami na pokładzie. Nie wszystko poszło idealnie. Pojazd napotkał przed dokowaniem na ISS problemy techniczne: wyciek helu odpowiadającego za wtłaczanie paliwa do układu napędowego oraz

awarię pięciu z osiemnastu silników. Mimo to astronautom udało się bez szwanku dotrzeć do celu. Obawiając się, czy bezpieczny powrót statkiem będzie możliwy, NASA podjęła decyzję, że wahadłowiec poleci na Ziemię ze stacji bez załogi. Ustalono, że Williams i Wilmore opuszczą ISS dopiero w lutym 2025 r., na kiedy to zaplanowano powrót załogowego statku kosmicznego SpaceX Crew-9, według harmonogramu zaopatrującego stację jako kolejny. Jakie wnioski można wyciągnąć z zaistniałej sytuacji dla myślenia o transporcie wewnętrznym?


Słów kilka o programie komercyjnych załogowych lotów kosmicznych NASA

Celem „The Commercial Crew Program” (CCP) jest zapewnienie bezpiecznego, niezawodnego i ekonomicznego transportu osób na misje realizowane na ISS. Regularne kursy mają zasadnicze znaczenie dla rotacji astronautów i utrzymania stałej załogi stacji.

Ta z kolei jest kluczowa dla zapewnienia jak największej liczby roboczogodzin poświęconych na prowadzone w laboratorium orbitalnym badania naukowe, przyczyniające się m.in. do przyspieszenia dalszej eksploracji kosmosu.

Start w ramach Boe-CFT; Fot. NASA

Pierwsze kilkanaście lat CCP – do czerwcowego lotu oznaczonego jako Boe-CFT (Boeing Crew Test Flight – Testowy Lot Załogowy Boeinga) – w skrótowym ujęciu przebiegało następująco:

  • Realizację programu rozpoczęto w 2010 r.,
  • Nabrał on tempa w 2014 r., gdy NASA zdecydowała się powierzyć przewóz załóg na Międzynarodową Stację Kosmiczną dwóm działającym komercyjnie partnerom: Boeingowi i SpaceX.
  • Pierwszy załogowy lot w ramach programu, SpaceX Crew-1, zrealizowano w 2020 r.
  • Do czerwca 2024 r. firma zrealizowała 7 kolejnych przewozów astronautów na ISS.
  • Pierwszy testowy lot statku Boeing Starliner z załogą odbył się 5 czerwca 2024.

Misja testujących nowy statek Williams i Wilmore’a miała trwać pierwotnie 8 dni. Jednak ze względu na kłopoty techniczne, jakich doświadczył Starliner, w pierwszej kolejności zdecydowano się wydłużyć ich pobyt na ISS do czasu zebrania kompletu danych o statusie pojazdu, oszacowania ryzyka i podjęcia decyzji.

Lekcja I: Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu ma kluczowe znaczenie

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 24 sierpnia 2024 r. – ponad 2,5 miesiąca po przylocie Williams i Wilmore’a na ISS – NASA poinformowała o ustaleniach na temat stanu technicznego Starlinera oraz zrewidowanych planach powrotu astronautów na Ziemię. Ogłoszono mianowicie, że: zidentyfikowano wycieki helu oraz problemy z silnikami sterującymi, przeanalizowano dane, przeprowadzono testy i konsultacje. W ich wyniku zdecydowano, że ryzyko powrotu załogi na pokładzie pojazdu jest zbyt duże i Williams i Wilmore polecą na Ziemię w lutym – następnym wahadłowcem zaopatrującym ISS. Starliner wróci ze stacji kosmicznej na niebieską planetę bez załogi.

Konieczność sprawdzenia stanu technicznego statku kosmicznego przed wlotem w ziemską atmosferę jest dość oczywista. Podobnie powinno być w przypadku rozpoczynania pracy na wózku widłowym. Nie powinno się uruchamiać pojazdu, jeśli nie ma absolutnej pewności co do tego, czy jest sprawny. W kontroli stanu technicznego wózków widłowych – niezależnie od producenta – pomocna jest dostępna na smartfony aplikacja STILL PreOp, krok po kroku prowadząca operatora przez proces sprawdzenia stanu pojazdu.


Konferencja prasowa z 24 sierpnia 2024 r.; Fot. NASA

Lekcja II: Warto korzystać z narzędzi zdalnej diagnostyki

By podjąć adekwatną decyzję w temacie powrotu astronautów na Ziemię na pokładzie Starlinera, eksperci NASA analizowali i zbierali dane przez ponad dwa miesiące. Również w przypadku wózków widłowych identyfikacja przyczyny usterki, a następnie jej usuwanie mogą być czasochłonne. By minimalizować czas potrzebny na przywrócenie pełnej sprawności pojazdu w razie awarii, technicy serwisu STILL korzystają ze zdalnych narzędzi diagnostycznych.

W efekcie w ponad 90% przypadków serwis wózków widłowych STILL Polska jest w stanie naprawić pojazd podczas pierwszej wizyty u klienta. Jeśli jest inaczej, można skorzystać z pojazdu zastępczego. Co więcej, dzięki regularnym przeglądom realizowanym w ramach umów STILL Full Service  większości awarii udaje się uniknąć. Przedsiębiorstwa klientów zachowują dzięki temu płynność pracy. O dwumiesięcznych przestojach nie może być mowy.


Boeing Starliner; Fot. NASA

Lekcja III: Sprawdzeni partnerzy umożliwiają innowacyjne wdrożenia

Decydując się na outsourcing regularnych lotów kosmicznych w ramach programu CCP, NASA zaprezentowała stanowisko świadczące o przekonaniu, że korzystając ze wsparcia zewnętrznych ekspertów, część zadań można realizować taniej i skuteczniej. Sytuacja czerwcowego lotu pokazuje zarazem, jak ważny jest przemyślany dobór partnerów biznesowych. Dzięki ponad 100-letniemu doświadczeniu firma STILL Polska jest sprawdzonym producentem wózków widłowych i godnym zaufania usługodawcą w zakresie doradztwa intralogistycznego czy serwisu środków transportu wewnętrznego. Dzięki prężnie działającemu w Centrali działowi badań i rozwoju, strategicznym aliansom i łączeniu sił z podmiotami wyspecjalizowanymi w przyszłościowych obszarach, takich jak ogniwa paliwowe, baterie litowo-jonowe, czy automatyzacja, firma jest godnym polecenia partnerem innowacyjnych wdrożeń.

Sunita Williams i Barry Wilmore, astronauci Boe-CFT; Fot. NASA
This site is protected by FriendlyCaptcha and the Friendly Captcha Privacy Policy applies.