KPI w logistyce

Kluczowe wskaźniki wydajności to kojarzone z nurtem lean management miary skutecznego zarządzania przedsiębiorstwem. Jakie KPI można wyróżnić w gospodarce magazynowej? Jakie cele pozwala realizować uwzględniające je podejście do intralogistyki?

Na skróty:

  • KPI pozwalają redukować koszty działalności i maksymalizować wartość dodaną dla klienta.

  • Jakie rodzaje kluczowych wskaźników efektywności bierze się pod uwagę w branży TSL?

  • Jaki korzyści wynikają z trafnego zdefiniowania KPI?

 


Skuteczne zarządzanie procesami biznesowymi łączy się ze stałym pomiarem ich wydajności. To twierdzenie jest prawdziwe także w przypadku intralogistyki i obiektów magazynowych. Wyodrębnienie kluczowych wskaźników efektywności – tak zwanych KPI (Key Performance Indicators) – pozwala menadżerom magazynów śledzić i analizować funkcjonowanie podległych im obszarów. Jest również punktem wyjścia do optymalizacji pracy i poszukiwania korzystnych innowacji. Czym powinny charakteryzować się KPI? Jakie KPI szczególnie warto brać pod uwagę w procesie magazynowym?


KPI w logistyce.

KPI – czym są i czemu służą?

 

KPI, Key Success Indicators, kluczowe wskaźniki efektywności  to parametry stosowane do pomiaru stopnia realizacji celów organizacji. Powinny one stanowić policzalne kategorie ściśle odzwierciedlające krytyczne czynniki sukcesu firmy w danym obszarze funkcjonowania. Dobrze zdefiniowane, śledzone i analizowane:

  • pozwalają na bieżącą ocenę działalności firmy,
  • umożliwiają ustalanie i osiąganie celów operacyjnych i strategicznych,
  • stanowią punkt wyjścia do poprawy wyników przedsiębiorstwa.

KPI znajdują zastosowanie m.in. w szczupłym podejściu do zarządzania firmą. Pozwalają eliminować marnotrawstwo i maksymalizować wartość dodaną dla klienta. Warto stale je monitorować, regularnie dokonywać ich przeglądu, diagnozować na ich podstawie obszary rozwoju i wdrażać zmiany, które pozwolą poprawiać wskaźniki, a w efekcie – redukować koszty działalności i podnosić satysfakcję klientów.

KPI w magazynowaniu i logistyce

W zależności od specyfiki działalności przedsiębiorstwa, kluczowe dla usprawnienia funkcjonowania magazynu mogą być miary dotyczące:

  • czasu wykonywania poszczególnych zadań,
  • trafności opisu asortymentu i liczby popełnianych błędów kompletacji,
  • stopnia wykorzystania powierzchni magazynowej lub urządzeń transportu wewnętrznego.

Poniżej przedstawiamy trzy przykładowe, znajdujące szerokie zastosowanie w logistyce wskaźniki wydajności.

Przykładowe KPI w logistyce

Poprawność kompletacji

Dokładność kompletacji – rozumiana jako odsetek zamówień skompletowanych zgodnie z oczekiwaniami – jest wskaźnikiem istotnym zarówno ze względów wizerunkowych, jak i kosztowych. Wysłanie niewłaściwego produktu naraża organizację na niezadowolenia klienta, wiąże się z koniecznością odbioru wadliwie skompletowanego zamówienia i poniesieniem kosztów kolejnej wysyłki. Wskaźnik ten można obliczyć następująco:

(całkowita liczba zamówień – liczba zamówień, w przypadku których dokonano zwrotu w związku z wadliwą kompletacją) / całkowita liczba zamówień * 100%

Wózki do kompletacji STILL OPX.

Wyeliminowanie błędów w tym zakresie może przynieść wielowymiarowe, wymierne korzyści. Dążąc do poprawy tego KPI, warto rozważyć wdrożenie niezawodnych systemów identyfikacji produktów oraz wspierające kompletację rozwiązania transportu wewnętrznego takie jak np. autonomiczny partner kompletacji STILL iGo neo.


Czas realizacji zamówienia

Czas realizacji zamówienia to KPI mówiący o tym, jak szybko po złożeniu zamówienia klient może je otrzymać. Śledzenie tego wskaźnika wymaga ewidencjonowania czasu składania zamówień, jak i momentu ich realizacji, co można wyrazić poniższym wzorem:

data i godzina dostarczenia zamówienia – data i godzina złożenie zamówienia​​​​​​​

Wózek do kompletacji STILL OPX.

Im niższy czas realizacji zamówieni uda się uzyskać, tym lepiej. By to zrobić, warto zadbać o:

  • system pozwalający na skuteczne zarządzania zamówieniami,
  • optymalnie dostosowane do specyfiki zadań urządzenia transportu wewnętrznego i wózki do kompletacji,
  • wybór profesjonalnego przewoźnika lub optymalizację realizowanej wewnętrznie wysyłki,
  • wprowadzenie przemyślanego systemu zbiorczej wysyłki zamówień.
  • Chcąc mierzyć skuteczność realizacji zamówień z perspektywy procesów magazynowych, warto wyodrębnić jako wskaźnik czas cyklu zamówienia wewnętrznego. Miara ta mówi, ile czasu mija od otrzymania przez magazyn zamówienia zakupu do momentu opuszczenia doków załadunkowych.

.


Stopień wykorzystania powierzchni magazynowej

Wykorzystanie powierzchni magazynowej opisuje stosunek zajętej powierzchni magazynowej do całkowitej powierzchni magazynowej obiektu:

(całkowita powierzchnia magazynowa – powierzchnia zajęta przez ładunki / całkowita powierzchnia magazynowa *100%

Wysokie wykorzystanie powierzchni magazynowej oznacza efektywne zagospodarowanie obiektu i minimalizację zmarnowanego

 

miejsca. Maksymalizacja tego wskaźnika wiąże się z optymalizacją wykorzystania potencjału obiektu i minimalizacją jednostkowych kosztów składowania ładunków. W rachubach można uwzględnić także wysokość magazynu i szacować stopień wykorzystania nie powierzchni, a przestrzeni. Miary te mogą pokazać, na ile zasadne byłoby zastosowanie systemów regałowych wysokiego składowania, wózków wysokiego składowania  oraz systemowych wózków VNA .

Wózek systemowy

Podsumowanie – po co śledzić KPI w logistyce?

Monitorowanie poprawności kompletacji, czasu realizacji zamówień, stopnia wykorzystania powierzchni magazynowej i innych kluczowych wskaźników wydajności pozwala identyfikować obszary rozwoju, znajdować oszczędności i zwiększać przepustowość magazynu. Warto dobrać KPI indywidualnie i dokonywać systematycznie pomiarów zadań i procesów, które są szczególnie ważne dla sukcesu przedsiębiorstwa.

Polecane artykuły

Systemy zarządzania magazynem i optymalizacji tras

Pod nazwą STILL MMS funkcjonuje szereg rozwiązań pozwalających na: optymalizację transportu wewnętrznego oraz skuteczne zarządzanie magazynem i przepływem materiałów oraz jego ewidencjonowanie.

Zrobotyzowana kompletacja

Alphaboty – mobilne robociki niewiele większe od zakupowego koszyka – zostały wykorzystane do wsparcia pickerów w kompletacji zamówień online w centrum Walmartu w Salem, New Hampshire. Czy zapowiada się rewolucja w komisjonowaniu?

Jakie kryteria wziąć pod uwagę wybierając wózki do kompletacji?

O tym, jaki wózek kompletacyjny należy wybrać do pracy, przesądzają parametry przewożonych ładunków oraz sposób organizacji procesów w magazynie.