Perspektywy automatyzacji transportu poza magazynami
Technologie automatyzacji magazynów systematycznie się upowszechniają. Jednak zastosowanie samojezdnych urządzeń na otwartej przestrzeni wciąż wiąże się z licznymi ograniczeniami. Jakie są perspektywy automatyzacji transportu na placach manewrowych i w dostawach ostatniej mili?

Na skróty:
- Upowszechnia się zastosowanie w obiektach logistycznych autonomicznych pojazdów zdolnych włączyć się w istniejące procesy magazynowe.
- Istnieje jednak jeszcze wiele, niekoniecznie technicznych barier dla wykorzystania analogicznych technologii w otwartych, ogólnodostępnych przestrzeniach.
- W wielu miejscach na świecie wdrażane są programy pilotażowe, w których autonomiczne pojazdy obsługują place manewrowe, porty, lotniska oraz realizują dostawy ostatniej mili.
- Eksperci spodziewają się, że w przeciągu dekady autonomiczne pojazdy będą częściej wykorzystywane do zadań transportowych poza halami logistycznymi.
Dzięki szybkiemu rozwojowi i zwiększeniu dostępności ekonomicznej czujników, narzędzi rozpoznawania obiektów i przetwarzania danych zaczęła urzeczywistniać się wizja samodzielnych robotów potrafiących włączać się w istniejące procesu magazynowe. Mimo licznych barier – przede wszystkim związanych z trudnością stworzenia adekwatnych przepisów – rozwijane są także technologie umożliwiające zastosowanie autonomicznych pojazdów transportowych poza zamkniętymi halami. Zanim jednak drogi publiczne zapełnią się samojezdnymi urządzeniami, konieczne będzie zwiększenie niezawodności technologii, zdobycie przez nią zaufania społecznego, rozwój zabezpieczeń przed cyberatakami
oraz skodyfikowanie takich kwestii jak odpowiedzialność karna i ubezpieczeniowa za wywołane wypadki. Eksperci przewidują, że mimo obecnych ograniczeń autonomiczne rozwiązania transportowe do zastosowania w otwartych przestrzeniach upowszechnią się w perspektywie 2035 roku – szczególnie tam, gdzie koszty pracy są wysokie, a niedobory ludzi duże. Pierwsze kroki ku temu są już czynione na całym świecie – w tym formie programów pilotażowych. Rozwiązania umożliwiające samodzielną jazdę na placach manewrowych i w dostawach ostatniej mili testowane są coraz śmielej już dziś.
Zautomatyzowane operacje na placach, w portach i lotniskach
Zastosowanie autonomicznych pojazdów transportowych w zewnętrznych, choć nieogólnodostępnych przestrzeniach jest obecnie zupełnie możliwe. Place manewrowe, otwarte magazyny portowe czy płyty lotnisk nie różnią się aż tak bardzo od hal magazynowych. Przemieszczanie ładunków i kontenerów w wyizolowanym i dość dobrze opisywalnym otoczeniu przypomina magazyny pracy mieszanej. Z sukcesami w takich miejscach testowane są w związku z tym są samojezdne urządzenia transportowe.
DHL testuje autonomiczne ciągniki EX9 na lotniskach i placach
Spółka DHL Supply Chain testowała autonomiczne roboty EX9 w transporcie na płycie lotnisku we Frankfurcie. Próby dowiodły, że samojezdny ciągnik elektryczny może skutecznie wspomagać obsługę naziemną poprzez holowanie przyczep bagażowych lub towarowych wzdłuż stosunkowo długiej płyty lotniska, poruszając się z maksymalną prędkością 13 km/h. Rozwiązanie z sukcesami zastosowano pilotażowo także na placu manewrowym DHL we francuskim Mitry-Mory.
Autonomiczne ciągniki na lotnisku w Singapurze
Autonomiczne roboty transportowe na placu portowym w Rotterdamie
W podobnej próbie na singapurskim lotnisku Changi wykorzystano bezzałogowe ciągniki bagażowe do prac na płycie lotniska. Do transportu ładunków pomiędzy terminalem a samolotami wykorzystano pojazdy w technologii Auto-Dolly i Auto-DollyTug.
W porcie w Rotterdamie uruchomiono z kolei program pilotażowego użycia w ruchu mieszanym autonomicznych ciężarówek placowych. Projekt jest wspólną inicjatywą operatora magazynów i terminali kontenerowych, producenta ciężarówek placowych oraz dostarczającej rozwiązań automatyzacyjnych firmy StreetDrone.
Nowe możliwości dostaw ostatniej mili
Transport ostatniej mili stanowi obecnie kilkadziesiąt procent całkowitych kosztów wysyłki towaru. W związku z dynamicznym wzrostem liczby zamówień w sektorze e-commerce, liczne firmy dostawcze na całym świecie poszukują rozwiązań umożliwiających obniżenie jego kosztów dzięki automatyzacji.
Logistyczna współpraca DHL i Clevon w estońskim Tallinie
Przykładem użycia samojezdnych robotów w autonomicznych dostawach ostatniej mili jest rozwiązanie wykorzystywane prze DHL w Tallinie. Ładunki są dowożone do klientów przy użyciu robota stworzonego przez startup Clevon. W ciągu pierwszych 9 miesięcy testów autonomiczny robot-przewoźnik dostarczył ponad 1 500 paczek.
Roboty ADA rozwożą towary w brazylijskich kompleksach
Roboty JDL Logistics rozważą ładunki w chińskich miastach
Z kolei w Brazylii produkowany przez firmę Synkar robot dostawczy ADA wspiera wykonywania zadań transportu ostatniej mili w dużych budynkach. Autonomiczne urządzenie jest w stanie bez przeszkód poruszać się i rozwozić ładunki po obiektach biurowych i centrach handlowych w ramach projektu realizowanego wspólnie z firmą iFood.
Na dużą skalę transport ostatniej mili w oparciu rozwiązania autonomiczne realizuje chińska firma JD Logistics. Jej flota obejmuje około 600 zróżnicowanych robotów dostawczych rozmieszczonych w różnego rodzaju kompleksach, centrach handlowych i budynkach biurowych w ponad 30 miastach.
Autonomiczne „Osiołki” w chińskich miastach i na kampusach
Z kolei wyspecjalizowana logistyczna spółka grupy Alibaba wdrożyła roboty dostawcze Xiaomanlv (w języku mandaryńskim „Osiołek”) na 15 kampusach uniwersyteckich. W ramach projektu zrealizowały kilkadziesiąt tysięcy zamówień. Szacuje się, że ogólna liczba ładunków dostarczonych przez grupę Alibaba z użyciem robotów autonomicznych ostatniej mili sięgnęła kilkudziesięciu milionów sztuk.
Perspektywy automatyzacji transportu poza magazynami - podsumowanie
Liczne wdrożenia pilotażowe dowodzą, że pod względem technologicznym jesteśmy w dużej mierze gotowi na autonomiczne rozwiązania transportowe w otwartej przestrzeni. Eksperci spodziewają się jednak, że nim powstaną regulacje pozwalające na szerokie zastosowanie w pełni autonomicznych pojazdów w miastach i na publicznych drogach minie jeszcze jakiś czas. W perspektywie dekady można spodziewać się stopniowego przejmowania przez nie zadań na placach przy magazynach, w portach czy na lotniskach. Świadomość niezawodności robotów, przepisy oraz technologie sprzyjające bezpieczeństwu będą bez wątpienia rozwijane w tym czasie dzięki doświadczeniom z wdrożeń autonomicznych wózków widłowych w ruchu mieszanym – takich jak na przykład nominowany do IFOY wózek wysokiego składowania FM-X iGo.
