Współpraca biznesu z uczelniami na przykładzie STILL Polska

Trudno nie zgodzić się z tezą, że źródłem innowacyjności jest współpraca pomiędzy naukowcami i przedsiębiorstwami. W artykule opisujemy wspólne inicjatywy STILL Polska, szkół i uczelni w latach 2022-2024.
W dokumencie stanowiącym podsumowanie Konferencji Programowej Narodowego Kongresu Nauki pt. „Współpraca nauki z gospodarką i administracją dla rozwoju innowacyjności” przytoczono koncepcję „Trójkąta wiedzy”. Zgodnie z nią:
- Potrzebne jest zintegrowane podejście do badań, innowacji i edukacji, w którym szczególną rolę odgrywają uczelnie jako ośrodki tworzenia wiedzy.
- Kluczowe znaczenie ma równoważność badań, nauczania i innowacji, ale – przede wszystkim – konieczność rozwijania powiązań pomiędzy nimi w sposób świadomy i całościowy.
Za tymi postulatami stoi teza, że badania, dydaktyka i innowacje mogą stanowić źródło wzajemnej inspiracji, a z interakcji pomiędzy nimi mogą wynikać większe korzyści niż z badań, nauczania i innowacji osobno. O krok dalej w artykule na temat współpracy z przemysłem idzie Politechnika Łódzka, stawiając twierdzenie, że bez kooperacji ze stroną biznesową uczelnie techniczne nie mogą prawidłowo funkcjonować, prowadzić badań i kształcić studentów. Firma STILL Polska dostrzega te potrzeby i wychodzi im naprzeciw. Na przestrzeni ostatnich lat przedsiębiorstwo intensyfikuje współpracę ze środowiskami akademickimi. W artykule wskazujemy najważniejsze wspólne inicjatywy STILL Polska i uczelni w okresie 2022-2024.
Współpraca STILL Polska z uczelniami w liczbach
Od jednego wykładu na Politechnice Łódzkiej w 2022 r., przez trzy wykłady i dwie wizyty uczniów dwóch placówek w STILL w 2023 r., aż po jedenaście wydarzeń zrealizowanych wspólnie z pięcioma różnymi szkołami i uczelniami w 2024 r. – współpraca firmy STILL Polska z sektorem edukacji dynamicznie się rozwija. Do oświatowych partnerów przedsiębiorstwa należą:
- Politechnika Łódzka,
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu,
- Uniwersytet WSB Merito Chorzów-Katowice (wcześniej Wyższa Szkoła Bankowa),
- Wyższa Szkoła Logistyki w Poznaniu,
- Zespół Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska w Radomsku.


Charakter współpracy STILL Polska z środowiskami akademickimi
Podstawą współpracy STILL Polska z uczelniami w ostatnich latach były poświęcone technologiom i rozwiązaniom firmy gościnne wykłady – zarówno w tradycyjnej, stacjonarnej formie, jaki i online. Drugą z ważnych i powtarzalnych form „interakcji przemysłu z akademią” są wizyty uczniów, studentów i naukowców w polskiej centrali firmy w Żernikach. Goście mają w ich ramach okazję na własne oczy zobaczyć pracę wózków samojezdnych, dotknąć
wózków widłowych i na własnej skórze poczuć atmosferę nowoczesnych obiektów logistycznych. Zdarzają się jednak również wydarzenia, podczas których przemysł „anektuje” akademickie przestrzenie. Przykładem jest zorganizowane wspólnie przez STILL Polska i Politechnikę Łódzką w 2024 r. seminarium „Automatyzacja – Innowacje – Autonomiczność” oraz Automation Day „Technologia – Biznes – Edukacja”.


Współpraca STILL Polska z naukowcami
Wykłady, wspólne eventy i wizyty uczniów to jednak nie wszystko. STILL Polska chętnie wspiera autorów prac naukowych w pozyskiwaniu danych badawczych. Warto wspomnieć w tym kontekście choćby mającą miejsce w 2025 roku wizytę w firmie naukowców Politechniki Łódzkiej zainteresowanych kwestiami oporów ruchu, budowy ramy oraz sposobów sprzęgania i możliwości manewrowania zestawów transportowych z ciągnikiem elektrycznym.


STILL Polska i środowiska akademickie - podsumowanie
– Współpraca z uczelniami to stały element działalności STILL Polska – i jeden z moich ulubionych obszarów pracy. Nie tylko sprawia mi ogromną frajdę, ale też pozwala nieustannie się rozwijać i spojrzeć na wózki widłowe z zupełnie nowych perspektyw – mówi Krzysztof Pigla, Product Manager w STILL Polska i jeden z liderów programu współpracy firmy z uczelniami. - Jestem bardzo wdzięczny wszystkim naszym partnerom po stronie instytucji edukacyjnych. Dzięki nim możliwe stają się te spotkania teorii z praktyką, a studenci i uczniowie mają okazję bliżej poznać pasjonujący świat logistyki – konkluduje.
