Prekursor: Henry Ford
Przedsiębiorca, wynalazca i innowator mający ogromny wpływ na myślenie o dostępności produktów i konsumpcjonizmie jako modelu gospodarczym. Człowiek, który zrewolucjonizował organizację procesów produkcyjnych – Henry Ford.

Henry Ford urodził się w 1863 r. na farmie swojego ojca w Springwells Township jako jedno z ośmiorga dzieci Williama i Mary Fordów. Gdy nie pomagał Ojcu na roli, uczęszczał do jednoizbowej szkoły. W wieku 16 lat opuścił pieszo dom rodzinny, by szukać pracy w pobliskim Detroit. W latach 80. XIX wieku zajmował się naprawianiem i konstruowaniem silników. Lata 90. przepracował jako inżynier w oddziale Edison Company odpowiedzialnym za utrzymanie w mieście elektryczności. [Korzystając z okazji, zapraszamy do lektury artykułu poświęconego założycielowi firmy, Thomasowi Edisonowi.] W tym czasie w przydomowej szopie Ford stworzył swój pierwszy benzynowy silnik (1893 r.), a wkrótce później benzynowy powóz bezkonny „the Quadricycle” (1896 r.). W 1903 r. założył własną firmę: Ford Motor Company. Pięć lat później wprowadził na rynek samochód, który dzięki swojej dostępności stał się przełomem w rozwoju motoryzacji. Sposób organizacji jego produkcji zrewolucjonizował z kolei myślenie o wytwarzaniu produktów oraz stosunku pracodawcy i pracownika.

Zbuduję samochód dla mas (…) tak tani, że każdy człowiek pracujący za uczciwą pensję będzie w stanie go posiadać i cieszyć się wraz z rodziną (…) wielkimi otwartymi przestrzeniami (…).


Towarzysząca premierze Modelu T w 1908 r. obietnica powstania „samochodu dla mas” wkrótce została spełniona. W ciągu 19 lat sprzedano niemal 17 mln pojazdów, co stanowiło wówczas połowę istniejących na świecie urządzeń tego typu. Samochód stał się powszechnie dostępnym dobrem, główną siłą napędową amerykańskiej gospodarki i bodźcem do urbanizacji. Miasta rozprzestrzeniały się, tworząc przedmieścia i osiedla mieszkaniowe. Dynamicznie powstawały zarazem autostrady łączące odległe zakątki Stanów Zjednoczonych. Wszystko to nie byłoby możliwe, gdyby nie wyjątkowo wydajny sposób produkcji Modelu T.

Masowa produkcja to rzemiosło pozbawione uciążliwości.
Szybkie tempo powstawania i stosunkowo niski koszt wytworzenia Model T zawdzięczał przemyślanej, wyjątkowo zaawansowanej jak na te czasy technologii produkcji. System, który w latach 1913-14 Henry Ford rozwinął wraz ze swoimi inżynierami w fabryce w Highland Park był w stanie dostarczać części, podzespoły i zespoły w precyzyjnym czasie do stale poruszającej się głównej linii montażowej. Czas powstawania kompletnego podwozia skrócono z 728 do 93 minut. Ten ogromny wzrost wydajności był możliwy m.in. dzięki podziałowi pracy na minuty oraz skutecznej koordynacji wielu operacji.



Podnoszenie płac tak szybko, jak to możliwe, zawsze było dla nas opłacalne. Najbardziej kosztowne dla pracodawcy są tak naprawdę niskie płace.
Po wdrożeniu linii montażowej w 1914 r. firma Ford Motor Company ogłosiła, że odtąd będzie wypłacać pracownikom minimalne wynagrodzenie w wysokości dwa razy wyższej niż średnia w branży. Co więcej, skrócono dzień pracy z dziewięciu godzin do ośmiu. Jedni chwalili wówczas Henry’ego Forda jako troszczącego się o ludzi i ich dobro, inni odsądzali go od czci i wiary jako szalonego socjalistę. On sam zdawał się widzieć w swoich działaniach strategię biznesową. Dzięki wyższym od konkurentów płacom nie tylko przyciągał najlepszych pracowników, ale także minimalizował ich rotację. Co więcej, w połączeniu z systematycznym obniżaniem ceny swego samochodu dzięki efektowi skali, Ford tworzył tym sposobem nową grupę odbiorców produktów firmy.

Szansa jest jedynym, co możesz dać człowiekowi, żeby nie wyrządzić mu krzywdy.
Sukces Forda w uczynieniu z samochodu jednej z istotnych potrzeb konsumentów oraz strategia biznesowa umożliwiająca niemal każdemu jej zaspokojenie stały się preludium powszechnej rewolucji. Wypracowane przez Forda techniki masowej produkcji (ostatecznie czas wytworzenia Modelu T ograniczono do 24 sekund) stanowiły podwaliny dla rozwoju nowoczesnej organizacji produkcji w branży motoryzacyjnej i innych gałęziach przemysłu. Model dążenia do obniżki cen i zwiększenia w efekcie dostępności rozwiązań dzięki ekonomii skali jest powielany do dziś – choćby tak jak w przypadku pierwszego produkowanego seryjnie, nagrodzonego IFOY 2024 wózka automatycznego STILL EXV iGo. Z kolei strategia wypłacania gaży nie tylko pozwalającej na godne życie, ale także zostanie klientem firmy, w której się pracuje, wpłynęła na zmianę struktury społecznej i model funkcjonowania gospodarki w XX i XXI wieku