Serwis jak w chmurze
Coraz częściej mamy do czynienia z modelem biznesowym, w którym sprzedawany nie jest sam produkt, ale czasowy dostęp do związanej z nim usługi. Najjaskrawsze przykłady tego zjawiska obserwuje się w branży oprogramowania komputerowego i cyfrowej rozrywki, jest ono jednak coraz bardziej popularne również w intralogistyce i utrzymaniu ruchu.
Na skróty:
- Coraz częściej usługi abonamentowe wybierane są również jako alternatywa dla doraźnych działań serwisowych mających na celu utrzymanie ruchu w intralogistyce
- Z punktu widzenia dostawców rozwiązanie to jest atrakcyjne ze względu na pewny, stały dochód generowany każdego miesiąca przez rosnące rzesze użytkowników. Z perspektywy klienta, obniża jednorazowy koszt inwestycji i gwarantuje dostęp do najnowszych wersji aplikacji
- Wraz z upowszechnieniem się najrozmaitszych form finansowania floty i popularyzacją outsourcingu, coraz częściej odpowiedzialność za utrzymanie stanu technicznego wózków widłowych ceduje się na zewnętrznych partnerów, wyspecjalizowanych w tego typu działalności
Microsoft Office 365, Creative Cloud, PlayStation Plus, Xbox Live Gold – przykłady abonamentowych usług, dających alternatywę dla kupna oprogramowania na fizycznych nośnikach można mnożyć. W ostatnich latach ten model cieszy się niezwykłą popularnością. Według szacunków Forbesa, liczba subskrybentów rozwiązania Adobe Creative Cloud, dającego dostęp do popularnych programów firmy, takich jak Acrobat, Illustrator, czy Photoshop zwiększyła w ujęciu rok do roku o 29%, osiągając w grudniu 2017 wartość 12 milionów osób. Analitycy przewidują, że dwucyfrowa dynamika wzrostu będzie utrzymywać się do 2024 roku.
Użytkownicy nie kupują już więc płyty z konkretnym programem. Zamiast tego płacą miesięczny abonament, w ramach którego otrzymują możliwość korzystania z najnowszych wersji aplikacji i szeregu usług dodatkowych. Model sprawdza się doskonale zarówno w przypadku pakietów biurowych, graficznych, jak i gier komputerowych. Co ciekawe, coraz częściej usługi abonamentowe wybierane są również jako alternatywa dla doraźnych działań serwisowych mających na celu utrzymanie ruchu w intralogistyce.
Win-win situation?
Popularność tego modelu wynika z wielu czynników. Z punktu widzenia dostawców jest ono atrakcyjne ze względu na pewny, stały dochód generowany każdego miesiąca przez rosnące rzesze użytkowników.
Z perspektywy klienta, obniża jednorazowy koszt inwestycji i gwarantuje dostęp do najnowszych wersji aplikacji.
Jak wyglądają analogiczne rozwiązania w obszarze usług intralogistycznych? Spośród oferowanych w intralogistyce usług, prócz oczywistych skojarzeń - programów zautomatyzowanej diagnostyki wózków czy systemów zarządzania flotą – model „chmurowej” dystrybucji przypominają takie rozwiązania, jak wynajem długoterminowy czy umowy full service. W obu przypadkach klient przenosi pełną odpowiedzialność za płynność pracy wózków na dostawcę usługi. W ramach stałej, miesięcznej opłaty otrzymuje gwarancję interwencji serwisowych, przeglądów czy nawet dostęp do pojazdów zastępczych na czas ewentualnej naprawy. Możliwości dostosowania tego typu usług do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa są bardzo szerokie, a doradcy pomagają klientom wybrać najodpowiedniejsze dla nich rozwiązania. Na co zwracać uwagę, decydując się na taką niestandardową umowę serwisową?
Co się składa na umowę serwisową
Dotychczas, najpopularniejszymi na rynku rozwiązaniami związanymi z serwisowaniem intralogistycznego parku maszynowego były działania doraźne – naprawy powypadkowe i eksploatacyjne oraz coroczne przeglądy. Jednak wraz z upowszechnieniem się najrozmaitszych form finansowania floty i popularyzacją outsourcingu, coraz częściej odpowiedzialność za utrzymanie stanu technicznego wózków widłowych ceduje się na zewnętrznych partnerów, wyspecjalizowanych w tego typu działalności. Najprostsze umowy serwisowe polegają na realizacji przez dostawcę działań prewencyjnych, minimalizujących ryzyko wystąpienia przestojów. Typowe pakiety obejmują określoną liczbę usług przeglądowych i wykonywanie koniecznych napraw na preferencyjnych warunkach.
Jeśli decydujemy się na usługi serwisowe producenta wózków, warto upewnić się, czy umowa obejmować może również pojazdy innych firm. Dobre wynegocjowanie zasad współpracy pozwala na pełną kontrolę kosztów i terminów napraw floty. Daje również pewność, że całość odpowiedzialności za utrzymanie parku maszynowego będzie spoczywać na jednej, fachowo przygotowanej do tego zadania osobie.
Firmy wyspecjalizowane w konserwacji wózków widłowych proponują również pakiety kompleksowe. Obok podstawowych umów przeglądowo-konserwacyjnych, coraz większą popularność zyskują rozwiązania pozwalające w pełni kontrolować wysokość nakładów na działania serwisowe. Skala wydatków związanych z usuwaniem skutków awarii może być trudna do oszacowania bez specjalistycznej wiedzy. Znaczący wpływ na ich koszt ma bowiem wartość części, których wymiana jest konieczne do przywrócenia całkowitej sprawności wózka. Wiele osób zarządzających flotą decyduje się w związku z tym na umowy typu full service, zapewniające święty spokój, wygodę i bezpieczeństwo w zakresie serwisu wózków. Aspektami, na które należy zwrócić uwagę wybierając tego typu ofertę, są limity liczby przeglądów i napraw, kwestie kosztów części zamiennych czy dojazdu i pracy serwisanta.
Daje również pewność, że całość odpowiedzialności za utrzymanie parku maszynowego będzie spoczywać na jednej, fachowo przygotowanej do tego zadania osobie.