Wózki w komplecie z regałami
Kompleksowa obsługa intralogistyczna coraz częściej wykracza poza utrzymanie ruchu wózków widłowych. Popularnym rozwiązaniem staje się zaopatrzenie u jednego dostawcy zarówno w pojazdy transportu wewnętrznego, jak i w infrastrukturę, na której umieszczają one ładunki.
Na skróty:
- Coraz częściej poszukiwaną usługą jest całościowa obsługa intralogistyczna
- STILL w ramach kompleksowej obsługi oferuje rozplanowania przestrzeni składowania, okresowe przeglądy regałów i wózków, ich serwisowanie i optymalizację funkcjonowania
Ze względu na dużą zmienność otoczenia i szybki rozwój technologii, coraz częściej zdarza się jednak, że firmy produkcyjne przekazują obsługę procesów wspierających ich główną działalność podmiotom zewnętrznym. W przypadku transportu, producenci wózków widłowych nie tylko troszczą się o ich stan techniczny, ale także dostarczają optymalnie dopasowaną do ich parametrów infrastrukturę magazynową.
Również STILL oferuje klientom całościową obsługę intralogistyczną, poczynając od rozplanowania przestrzeni składowania, po okresowe przeglądy regałów i wózków, ich serwisowanie i optymalizację funkcjonowania. Oto opisy dwóch kompleksowych wdrożeń STILL na rynku niemieckim, w których zaprezentowano dwa odmienne podejścia do kwestii całościowej obsługi.
Istnieją branże, w których outsourcing jest tak naturalną praktyką, że do opisu zależności pomiędzy poszczególnymi podmiotami wręcz nie używa się tego słowa. Dobrym przykładem jest funkcjonujący w budownictwie model, w którym inwestor powierza całościową odpowiedzialność za wznoszenie obiektu generalnemu wykonawcy. W tym wypadku deweloper przekazuje zewnętrznej firmie pieczę nad „wytworzeniem” sprzedawanego produktu. Rzadko mamy jednak do czynienia z wykorzystaniem analogicznej zależności w przemyśle. Na porządku dziennym są tu raczej relacje dostawca-odbiorca.
Od wózków do regałów w Dresselhaus
– Kiedy każdy element pochodzi z jednego źródła, wszystko do siebie pasuje – chwali rozszerzanie oferty przez dostawców intralogistycznych Bernd Dörries, członek zarządu firmy Dresselhaus specjalizującej się w handlu metalowymi systemami łączenia dla budownictwa i przemysłu. - Początkowo byliśmy zaskoczeni, że STILL jest w stanie przygotować indywidualną, kompleksową ofertę wraz z całościową koncepcją procesów logistycznych. Dotychczas znaliśmy firmę jako godnego zaufania dostawcę wózków widłowych i sprawnie realizowanych usług serwisowych – dodaje.
Doradcy intralogistyczni STILL zaprojektowali dla Dresselhaus poprzeczny system regałów wysokiego składowania na niemal 7 tys. miejsc paletowych. Dodatkowo wyodrębniono sektor kompletacji o powierzchni 400 mkw., podzielony poprzecznie platformą. Na jej powierzchni znalazły się regały półkowe na 2150 miejsc, zaś pod nią – stanowiska mogące pomieścić 700 palet. By zapewnić bardziej równomierne rozkładanie się ciężaru na posadzkę, zaproponowano, by regały ułożyć na betonowych podstawach. – O przyjęciu tej oferty zadecydowały: dobry kontakt z oddziałem odpowiedzialnym za przygotowanie projektu, atrakcyjny stosunek wydajności rozwiązań do ceny oraz dobre referencje przekazane przez klientów, którzy zdecydowali się na kompleksową obsługę – tłumaczy członek zarządu Dresselhaus. Zgodnie z szacunkami wykonawcy, koncepcję wdrożono i magazyn oddano do użytkowania w ciągu pięciu miesięcy od otrzymania pozytywnej decyzji.
Od regałów do wózków w Schuon
W przypadku Gebr. Schuon Logistik GmbH, współpraca – zarówno w zakresie wózków, jak i infrastruktury magazynowej – sięga daleko wstecz. Spośród 140 tysięcy miejsc paletowych centrum dystrybucyjnego firmy w Haiterbach, 65 tysięcy mieści się w zlokalizowanym w głównej hali centrum 17-metowym systemie wysokiego składowania zaprojektowanym przez ekspertów STILL. Znając dokładnie specyfikę procesów transportu wewnętrznego w tym obiekcie, doradcy przewidzieli, że nowe rozwiązanie w ofercie producenta pomarańczowych wózków może znacząco przyczynić się do zwiększenia wydajności pracy. Zaproponowano klientowi przetestowanie wchodzących na rynek zmodernizowanych modeli wózków systemowych linii MX-X. Wzorem reach trucków najnowszej generacji, wzbogacono je o układ ALS, służący aktywnemu tłumieniu drgań masztu. Hydrauliczny mechanizm kontrolny kompensuje wibracje generowane podczas pobierania bądź składowania ładunku na najwyższych kondygnacjach regałów. W efekcie, zadania tego typu zabierają 5 proc. czasu mniej.
Przy skali działalności Schuon Logistik w ciągu miesiąca przekłada się to na możliwość obsłużenia 4 tysięcy ładunków więcej. – Z nowym MX-X czas dojazdu do odpowiedniej półki jest krótszy.
Zwiększa się także płynność dostarczania palet do punktu przeładunkowego po ich pobraniu – mówi Horst Schuon, dyrektor zarządzający Gebr. Schuon Logistik GmbH. Jak widać na tym przykładzie, długofalowa, wieloaspektowa współpraca ze specjalistami po prostu się opłaca.