Ciągniki 4.0 stają się rzeczywistością
Floty wózków widłowych to wciąż najczęściej spotykane rozwiązanie kwestii logistyki produkcji. Zestawy transportowe - ostatnio także zautomatyzowane – zyskują jednak na popularności i będą najpewniej stanowić przyszłość tego rynku.
Zestawy transportowe to rozwiązanie używane do maksymalizacji wydajności przewozu materiałów w zakładach produkcyjnych – przede wszystkim w ramach strategii just-in-time. Jadące za ciągnikiem ramy i platformy mogą być modyfikowane i precyzyjnie dobierane do potrzeb firmy – tak, by optymalnie transportować ładunki konkretnego typu i w wymaganych ilościach. Dzięki elastyczności i gotowości na przewóz dóbr różnego rodzaju, również
niespaletyzowanych, z powodzeniem zastępują w transporcie poziomym czołowe wózki widłowe, zwiększając wolumen towarów na jeden przejazd i zmniejszając liczbę operacji koniecznych do ich przewiezienia. Doskonale wpisują się zatem w założenia koncepcji just-in-time i lean management. Czując, że zestawy transportowe są przyszłością logistyki produkcji, firma STILL wykonała trzy ważne kroki zbliżające ją do urzeczywistnienia idei Ciągników 4.0.
Przejęcie LR Intralogistik w 2015 roku
Choć firma STILL ciągniki miała w swojej ofercie niemal od zawsze, prawdziwym przełomem w zakresie portfolio zestawów transportowych okazało się przejęcie w 2015 roku specjalizującej się w alternatywnych dla czołowych wózków widłowych rozwiązaniach przepływu materiałów spółki LR Intralogistik. To połączenie sił dało STILL-owi możliwość tworzenia od podstaw zestawów transportowych ściśle dopasowanych do potrzeb klientów – z uwzględnieniem kwestii automatyzacji, bezpieczeństwa, efektywności kosztowej oraz ergonomii – na niespotykaną dotąd skalę. Przy okazji przejęcia mówiono także o zwiększeniu potencjału innowacyjnego w dziedzinie systemów ciągników. Jak się wkrótce okazało, na efekty nie trzeba było długo czekać.
Zobacz, jak działa flagowy produkt LR Intralogistik, system STILL LiftRunner:
Automatyczne ramy STILL laureatem IFOY 2017
Niedługo po przejęciu LR Intralogistik zaprezentowano jeden z pierwszych, zaawansowanych owoców współpracy: system transportowy z niezależnymi ramami typu C. Rozwiązanie nie tylko wyklucza konieczność unoszenia trolejów z ładunkami przed przyłączeniem ich do ciągnika, ale także pozwala operatorowi obsługiwać je bez wychodzenia z kabiny. Stanowiące jego wyróżnik ramy z własnym zasilaniem, podnośnikami i widłami samodzielnie pobierają i odkładają troleje na podstawie poleceń wydawanych z poziomu ekranu dotykowego, pozwalając sprawnie i bez wysiłku
wprowadzić ładunek do zestawu. Rozwiązanie zostało docenione przez jury konkursu IFOY 2017. Przyznanie nagrody w kategorii pojazd specjalny argumentowano następująco: „To pierwszy krok w stronę pełnej automatyzacji procesów produkcji. Ładunki dużej masy mogą być łatwo unoszone i transportowane nawet jeśli do zadania przypisana jest tylko jedna osoba. Siła i wiek operatora nie mają znaczenia, co pozwala znacząco zwiększać elastyczność procesów”. Wkrótce przyszedł czas na kolejny krok we wskazanym przez ekspertów kierunku.
Zobacz, jak działają niezależne ramy typu C nagrodzone IFOY 2017 w kategorii pojazd specjalny:
Nominacja Ciągników 4.0 do IFOY 2019
W dwa lata po sukcesie półautomatycznych zestawów transportowych STILL w konkursie IFOY nominację do nagrody uzyskał ich młodszy, bardziej zaawansowany technologicznie brat. Na liście finalistów – tym razem w kategorii wózków autonomicznych i robotów transportu wewnętrznego znalazł się system złożony z zestawu transportowego STILL LTX 50 i rozwiązania LiftRunner, pozwalający na autonomiczne zaopatrywanie linii produkcyjnych. Dzięki zautomatyzowanej nawigacji i jeździe, układom czujników oraz zastosowaniu ram z przenośnikami rolkowymi, rozwiązanie samodzielnie pobiera, przewozi, odkłada w punkcie odbioru i pobiera ładunki. Pozwala to na w pełni automatyczną realizację zadań dostarczania na linie produkcyjne potrzebnych surowców i stanowi przełom w zakresie koncepcji wdrożenia Przemysłu 4.0 w obszarze zestawów transportowych. Rozwiązanie było jednym z najchętniej oglądanych podczas targów LogiMAT 2019 i według ekspertów ma stanowić przyszłość zaopatrzenia linii produkcyjnych.
Co przemawia za zestawami transportowymi?
Uniwersytet Techniczny w Monachium przeprowadził badania na temat korzyści wynikających z wdrażania zestawów transportowych w zakładach produkcyjnych. Jako ich główne zalety ankietowani wymienili: standaryzację procesu dostaw (87% wskazań), ogólne zmniejszenie wolumenu transportu (87%) i zredukowanie liczby wypadków (73%). W raporcie zauważono, że choć poziom automatyzacji systemów transportowych jest obecnie niski, zestawy autonomiczne będą chętnie używane w przyszłości – także ze względu na rosnące możliwości techniczne cyfrowego wsparcia ich pracy. Nominacja systemu AGV LiftRunner/LTX 50 do IFOY 2019 dowodzi, że ta przyszłość jest bliżej niż mogłoby się wydawać.