Wózki widłowe Li-Ion w nowej hali Michelin

Firma Michelin Polska wielowymiarowo wdraża w swoim olsztyńskim zakładzie strategię zrównoważonego rozwoju. Jednym z jej elementów stało się wyposażenie nowej hali w wózki widłowe z bateriami trakcyjnymi w technologii Li-Ion.


Na skróty:

  • Michelin Polska realizuje ambitne strategie zrównoważonego rozwoju.
  • W ich ramach transport wewnętrzny w najnowszej hali firmy zdecydowano się oprzeć w całości o wózki widłowe w technologii litowo-jonowej.
  • Zredukowano w efekcie ślad węglowy utrzymania floty, zwiększono dostępność wózków w ciągu doby i poprawiono komfort ich eksploatacji.

 

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: Michelin Polska Sp. z o.o.

Obszar działalności: Produkcja opon

Miejsce wdrożenia: Hala produkcji gumowych mieszanek butylowych w zakładzie w Olsztynie

Grupa Michelin jest technologicznym liderem światowej branży opon, produkującym ogumienie do samochodów osobowych, ciężarowych, sprzętu rolniczego i budowlanego, samolotów, motocykli i rowerów. Firma zatrudnia w skali globu ponad 125 tys. osób i jest obecna w 177 krajach. Produkuje rocznie około 170 mln opon w ponad 120 zakładach na całym świecie. Jednym z nich jest fabryka zlokalizowana w Olsztynie. Zakład jest największą wytwórnią ogumienia w Polsce. Zatrudnia ponad 5 tys. osób i produkuje rocznie około 11 milionów opon marek Michelin, Kleber oraz BFGoodrich. W zakładzie powstaje ogumienie do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych oraz do pojazdów rolniczych, a także formy, kordy i półfabrykaty.

Ponad 80 procent produkcji trafia na eksport, na wszystkie kontynenty. Fabryka zajmuje powierzchnię około 200 hektarów. Ma na swoim terenie nowoczesne Centrum Logistyczne o powierzchni 90 tys. mkw., które jest jednym z największych magazynów Michelin na świecie. W olsztyńskiej fabryce mieści się także Centrum Testów realizujące badania opon i materiałów na potrzeby Grupy Michelin. W fabryce funkcjonuje około 400 sztuk wózków widłowych STILL – dotąd przede wszystkim w z bateriami kwasowo-ołowiowymi. Jednak jako że firma przykłada dużą wagę do działań na rzecz ochrony środowiska, w najnowszym obiekcie zakładu zastosowano pojazdy z akumulatorami litowo-jonowymi.


Rozwiązanie: nowa, bardziej „zielona” flota

Proste ładowanie wózka elektrycznego STILL RX 20-20 Li-Ion w zakładzie Michelin w Olsztynie.
Ładowanie litowo-jonowej baterii wózka widłowego
Wózki elektryczne z bateriami litowo-jonowymi są wygodne w obsłudze i energooszczędne.

Cel wdrożenia:

  • transport wewnętrzny w zgodzie z założeniami strategii zrównoważonego rozwoju

Zastosowane rozwiązanie intralogistyczne:

  • flota wózków widłowych z bateriami trakcyjnymi w technologii Li-Ion

Ostatnie lata minęły w olsztyńskim zakładzie Michelin pod znakiem zielonej rewolucji. Zredukowano zużycie wody o połowę oraz zainwestowano w ciepłownię gazową – tak, by całkowicie zrezygnować z wykorzystywania węgla. Kolejnym krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju było wzniesienie hali do odzysku gumy z opon po zakończeniu podstawowego cyklu życia produktu. Co więcej, najnowszy, przeznaczony do produkcji gumowych mieszanek butylowych budynek kompleksu zdecydowano się wyposażyć w energooszczędne elektryczne wózki widłowe z bateriami trakcyjnymi w technologii litowo-jonowej. W proces decyzyjny byli zaangażowani eksperci STILL Polska, służby utrzymania ruchu, siły produkcji, dział BHP i zakładowa straż pożarna. Wszystkich zainteresowanych udało się przekonać, że pojazdy są bezpieczne, efektywne oraz wygodne i oszczędne w użyciu. Akumulatory Li-Ion charakteryzują się wysoką efektywnością energetyczną podczas ładowania i 2-3 razy dłuższą żywotnością. Przekłada się to na redukcję śladu węglowego w całym cyklu życia baterii. Brak konieczności uzupełniania wody i zapewnienia wentylowanej akumulatorowni stanowi dodatkowo o oszczędności czasu i pieniędzy oraz podwyższonym komforcie obsługi wózków.


Efekt: Redukcja śladu węglowego i poprawa ergonomii

Rezultat wdrożenia:

  • Redukcja śladu węglowego eksploatacji wózków widłowych
  • Oszczędność prądu i czasu
  • Poprawa komfortu pracy operatorów

Wdrożone rozwiązanie zapewniło skuteczny transport wewnętrzny w nowej hali przy jednoczesnym spełnieniu założeń strategii zrównoważonego rozwoju Michelin Polska. Energooszczędna technologia zasilania wózków widłowych wpisuje się proekologiczne działania firmy. Dzięki zastosowaniu akumulatorów litowo-jonowych poprawia się także dostępność i łatwość obsługi pojazdów. Rozwiązanie pozwala w długofalowym ujęciu oszczędzać czas, pieniądze i prąd oraz redukować ślad węglowy utrzymania i eksploatacji floty.


Polecane artykuły:


Wózki widłowe na wtyczkę

Baterie litowo-jonowe i szybkie ładowanie częściowe zwiększają dostępność wózków w czasie zmiany i dają nowe możliwości optymalizacji czasu ich pracy.