Third Party Logistics na fali wzrostów

Realizacja procesów związanych z transportem, składowaniem i dostawą produktów do klientów coraz częściej powierzana jest zewnętrznym podmiotom. Z czego wynika popularność modelu 3PL, jakie korzyści przynosi korzystających z niego firmom i zastosowania jakiego typu rozwiązań wymaga od „Logistics Service Providerów”?

Na skróty:

  • Na popularności zyskuje realizowanie zadań transportu i magazynowania w oparciu o usługi zewnętrznych operatorów logistycznych.
  • Istotne znaczenie w rozwoju tego rynku miała pandemia i dynamiczne wzrosty w zakresie sprzedaży przez Internet.
  • Skorzystanie z usług wyspecjalizowanych firm działających w modelu 3PL pozwala maksymalizować efektywność procesów. Od samych operatorów wymaga jednak zastosowanie optymalnych i innowacyjnych rozwiązań magazynowych.

 


Po zachwianiu dynamiki wzrostów w ciągu epidemii globalny rynek zewnętrznych operatorów logistycznych przeszedł dynamiczne odbicie i wszedł na ścieżkę stabilnego rozwoju. Według danych Statista oraz Market Research Future  jego wartość w 2024 r. jest szacowana na kwotę około 1,25 biliona dolarów. Eksperci przewidują, że w najbliższych latach ten rynek będzie wykazywał

stabilne, kilkuprocentowe wzrosty (w zależności od raportu i przyjętego horyzontu czasowego od 2,4 do nawet 8,8 proc. rocznie). Co jest wyróżnikiem firm sektora 3PL? W jaki sposób podejście do zewnętrznych operatorów logistycznych zmieniło się w związku z pandemią? Jakie rozwiązania logistyczne zyskują na popularności wraz z rozwojem 3PL?


3PL – Co to takiego?

Dostawcy usług logistycznych (Logistics Service Provider, LSP) lub zewnętrzni operatorzy logistyczni (Third Party Logistics, 3PL) to wyspecjalizowane przedsiębiorstwa, których głównym obszarem działalności są zróżnicowane usługi logistyczne. Obydwa terminy odnoszą się do sytuacji, w której transport, magazynowanie i dystrybucja towarów realizowane są przez podmioty zewnętrzne wobec przedsiębiorstwa, które je wytwarza. O różnicach pomiędzy 1PL, 2PL, 3PL, 4PL i 5PL można dowiedzieć się ze słownika pojęć logistycznych ConneXXt.


Jak na rozwój rynku 3PL wpłynęła pandemia i związane z nią kryzysy?

Korzyści wynikające ze współpracy z 3PL

Pandemia i związane z nią zawirowania w przemyśle i logistyce pokazały, jak kruche mogą być łańcuchy dostaw oraz jak ważne jest przewidywanie, planowanie i elastyczność w transporcie i magazynowaniu. Wraz z wywołanym pandemią boomem na e-commerce zwiększyło się także znaczenie szybkości i niezawodności dostaw do klientów indywidualnych. By pozostać konkurencyjnymi, wiele firm zdecydowało się oddać wyspecjalizowanym podmiotom zewnętrznym odpowiedzialność za zarządzanie łańcuchami dostaw swoich produktów.

Głównym obszarem korzyści wynikających ze współpracy z podmiotem świadczącym usługi w modelu 3PL jest przekazanie odpowiedzialności za organizację procesów logistyczno-transportowych firmie, dla której działalność tego rodzaju stanowi podstawową aktywność biznesową. Specjalizacja, know-how oraz efekty synergii i skali wynikające z obsługi wielu zróżnicowanych klientów pozwalają maksymalizować wydajność procesów. Słowami-kluczami są tu: efektywność kosztowa i możliwość elastycznego i opłacalnego dobierania najlepszych na rynku, najbardziej adekwatnych rozwiązań.


3PL - przyczyny popularności, korzyści, rozwiązania

Środki transportu wewnętrznego i rozwiązania logistyczne dla 3PL

W poszukiwaniu najbardziej wydajnych rozwiązań dla każdego etapu procesu magazynowego przedsiębiorstwa 3PL sięgają po innowacyjne rozwiązania i wiodące wózki widłowe w swoich klasach.

Przyjmowanie towarów:

mając na uwadze presję czasu, pod którą działają kierowcy samochodów ciężarowych i niską podatność rozładunku na automatyzację, przedsiębiorstwa 3PL chętnie sięgają po wydajne wózki unoszące takie jak nagrodzony nagrodą IFOY STILL EXH 14-20 Plus, wózki podnośnikowe dwupaletowe lub wózki unoszące z platformą dla operatora.

Prowadzone dyszlem wózki unoszące STILL EXH 14-20 Plus.

Składowanie towarów:

Wózek systemowy VNA STILL MX-X.

do głównych wyzwań związanych ze składowaniem ładunków należą: potrzeba efektywnego wykorzystania przestrzeni oraz zapewnienie wysokiej wydajności obsługi procesów. Zastosowanie znajdują tu systemy regałowe wysokiego składowania oraz wózki systemowe VNA z rozwiązaniami maksymalizującymi efektywność pracy takimi jak ALS czy AFC (więcej na temat tych systemów można dowiedzieć się ze słownika logistycznego ConneXXt ). W podnoszeniu wydajności składowania skutecznie wykorzystywać można także samojezdne pojazdy klasy AGV.

 

Kompletacja:

kompletacja zamówień jest jednym z trudniejszych do efektywnej kosztowo automatyzacji elementów procesu magazynowego. Nacisk w jej sprawnej organizacji na potrzeby 3PL kładziony jest na produktywność i ergonomię pracy pickerów. Sprawdzają się tu m.in. takie rozwiązania jak wózek do kompletacji na pierwszych kondygnacjach STILL OPX-L 16 czy wózek do kompletacji pionowej STILL PXV o zasięgu do 14,5 metra.

Wózek do kompletacji STILL OPX-L 16.

Wysyłka towarów:

stanowiąca proces bliźniaczy do przyjmowania towarów realizowana jest zazwyczaj z użyciem analogicznych rozwiązań – różnego rodzaju wózków unoszących czy dwupaletowych wózków podnośnikowych. Ze względu na rosnące koszty pracy, kłopoty z pozyskaniem wykwalifikowanej siły roboczej oraz silną presję na tempo realizacji

zadań na popularności w 3PL zyskują również wszechstronne rozwiązania automatyzacji magazynu. Wśród niewymienionych dotąd rozwiązań warto wskazać w tym kontekście na przykład autonomiczne roboty mobilne ACH  i AXH  czy zdobywcę nagrody IFOY 2024: automatyczny wózek podnośnikowy STILL EXV iGo.


Podsumowanie

Zwrot rynku transportu i składowania ku specjalizacji w oparciu o przedsiębiorstwa 3PL wpływa na przyspieszenia zmian technologicznych. Potencjał innowacyjnych rozwiązań na każdym etapie procesu magazynowego może tu być w pełni wykorzystywany, a KPI osiągane i systematycznie poprawiane.


Polecane artykuły: