Fuel cell – broń w wojnie gigantów e-commerce
Kiedy już wszystkim zdawało się, że przyszłość zasilania wózków elektrycznych jest pewna i nazywa się Li-Ion, dwaj potentaci branży retail pokazali, że ogniwa paliwowe nie tylko wciąż uczestniczą w technologicznym wyścigu, ale także są skutecznym narzędziem w walce o efektywność i przewagę konkurencyjną.
Na skróty:
- Ogniwa paliwowe nie tylko wciąż uczestniczą w technologicznym wyścigu, ale także są skutecznym narzędziem w walce o efektywność i przewagę konkurencyjną
- Technologia ogniw paliwowych ma swoje ograniczenia, związane przede wszystkim z poborami energii koniecznymi, by utrzymać w zbiornikach sprężony wodór
- Na naszych oczach rozgrywa się walka dwóch nowoczesnych, mających ogromny potencjał metod zasilania wózków.
W 2017 roku Amazon zainwestował w firmę specjalizującą się w produkcji ogniw paliwowych, zasilanych nimi silników oraz systemów tankowania wodoru, kupując przy tym wózki widłowe w technologii fuel cell za 70 mln dolarów. Smaczku sprawie dodaje fakt, że przedsiębiorstwo to - Plug Power - od lat było wówczas dostawcą Walmartu – największej sieci sklepów w USA i jednego z najważniejszych konkurentów Amazon w amerykańskim sektorze handlu online.
„Salwa w zażartej walce gigantów e-commerce” – skomentował informację o inwestycji giganta w technologię ogniw paliwowych portal Quartz. Rzeczywiście, można odnieść wrażenie, że wraz z tym ogłoszeniem na dobre ruszyła wojna o efektywność, której towarzyszy technologiczny wyścig zbrojeń. Stawką jest dominacja na rosnącym w dwucyfrowym tempie rynku handlu online.
Wydajność jako pole walki o rynek e-commerce
Efektywność operacji logistycznych staje się dziś istotniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. W erze, gdy konsumenci przyzwyczajają się do natychmiastowych, darmowych dostaw, kluczowe znaczenie dla firm sektora e-commerce ma zarówno czas realizacji zamówień, jak i minimalizowanie kosztów ich obsługi. Dlatego też podstawą do budowania przewagi konkurencyjnej stają się przemyślane w najdrobniejszych szczegółach przepływy materiałów oraz optymalna organizacja pracy w centrach dystrybucyjnych. W handlu online powiedzenie „czas to pieniądz” jest prawdziwe jak nigdy dotąd. Ambicje Amazona, by szeroko wdrażać technologię fuel cell, mają więc twarde ekonomiczne podłoże - tankowanie do pełna wózka wyposażonego w ogniwa paliwowe trwa dwie minuty. I choć baterie litowo-jonowe ładują się trzykrotnie szybciej od kwasowo-ołowiowych odpowiedników, wciąż daleko im do tego wyniku.