IFOY 2021 pod znakiem automatyzacji

Werdykt jury konkursu IFOY 2021 nie pozostawia w wątpliwości, jaki trend jest najważniejszy we współczesnej intralogistyce. Na sześć przyznanych w tym roku wyróżnień aż pięć związanych jest w jakiś sposób z automatyzacją transportu.

IFOY to organizacja stawiająca sobie za cel tworzenie obiektywnych ram oceny produktów i usług intralogistycznych. Kryteria te stosuje do corocznego typowania rozwiązań najlepiej trafiających w bieżące runku. Z wyników edycji konkursu za rok 2021 wyłania się dość jednoznaczny obraz tego, co jest dziś pożądane w branży transportu wewnętrznego. Elastyczny i przystępny cenowo robocik autonomiczny, rozwiązanie automatyzujące transport w strefach buforowych, oprogramowanie pozwalające na integrację pracy zautomatyzowanych pojazdów różnych dostawców, bazująca na produkowanych seryjnie pojazdach całościowa automatyzacja magazynu oraz pierwsza w świecie w pełni zautomatyzowana platforma transportowa – 5 na 6 laureatów IFOY 2021 to rozwiązania automatyzacyjne. Szóstą nagrodę – w kategorii pojazd specjalny – przyznano w pełni elektrycznemu wózkowi widłowemu podwieszanemu do ciężarówki. Chcąc na podstawie wyników konkursu IFOY sformułować, co jest na czasie w intralogistyce, współczesne trendy należałoby podsumować następująco: automatyzacja, długo, długo nic, a potem upowszechnienie napędu elektrycznego. Jakie oblicza innowacji poprzez automatyzację można dostrzec w docenionych w 2021 r. rozwiązaniach?
Automatyzacja tam, gdzie dotąd nie miała uzasadnienia
W kategorii AGV wyróżnienie przyznano rozwinięciu idei niewielkich robotów transportowych – niższych, nieco bardziej autonomicznych i znacznie tańszych od dostępnych produktów z podobnymi funkcjami. Nagroda specjalna trafiła do mobilnego, sterowanego online i przemieszczającego się po szynie przenośnika palet sprzyjającego automatyzacji części prac transportowych na produkcji i w procesie kompletacji. Za najlepsze rozwiązanie pochodzące od start-upu uznano natomiast całościowy system zautomatyzowanych regałów
magazynowych z platformami transportowymi zaprojektowany w sposób gwarantujący urządzeniom dostęp do każdego miejsca paletowego. Wspólną cechą trzech opisanych powyżej rozwiązań jest obalanie barier rozwoju automatyzacji – czy to dzięki obniżeniu kosztów inwestycji, czy to ze względu na pomysł umożliwiający skutecznie zastosowanie maszyn tam, gdzie dotąd bardziej opłacalne było skorzystanie z obsługi procesów przez operatorów.

Automatyzacja skalowalna i uniwersalna
System automatyzacji magazynu w firmie Danfoss

„Imponujący przykład tego, jak praca automatycznych magazynów będzie kontrolowana, monitorowana i analizowana w przyszłości” – tak projekt automatyzacji zrealizowany przez firmę STILL w obiekcie Danfoss opisali jurorzy IFOY. Wyróżnikiem systemu jest stopień, w jakim wchodzą ze sobą w interakcje jego poszczególne elementy. Produkowane seryjnie i przystosowane do samodzielnej jazdy systemowe i podnośnikowe wózki widłowe (MX-X i EXV w wersji iGo systems) komunikują się ze sobą poprzez interfejsy wymiany danych
i systemy bezpieczeństwa. Wszystkie dane gromadzone są w nadrzędnym systemie, który korzysta z technologii uczenie maszynowego, by eliminować błędy i optymalizować pracę zautomatyzowanej floty. Według wstępnych danych z wdrożenia, rozwiązania to pozwala ograniczyć koszty operacyjne o około 20 proc. Model automatyzacji w oparciu o tę technologię sprawdził się na tyle dobrze, że firma Danfoss podjęła decyzję o jego przeszczepieniu do centrum dystrybucji w Rødekro.