Intralogistyczne kamienie milowe 1920-2020+
Przy obecnym tempie rozwoju technologicznego rewolucja może dokonać się w dekadę – co dopiero może zdarzyć się przez sto lat?! Przy okazji „okrągłego” jubileuszu istnienia marki STILL spoglądamy w przeszłość, by zrozumieć przyszłość.
Obchody 100-lecia marki STILL odbywają się pod hasłem „Historia przyszłości”. Powiedzieć, że od uruchomienia w lutym 1920 zakładu napraw silników elektrycznych Hansa Stilla zdarzyło się wiele, to truizm. Spoglądamy wstecz na punkty zwrotne w tej stuletniej historii innowacji, by dojrzeć w niej wzorce aktualne dzisiaj i w przyszłości.
Początki i przełom
W niespełna 4 lata po rozpoczęciu działalności jako serwis napraw silników elektrycznych firma STILL zaprezentowała pierwszy własny produkt. Premiera stacji świetlnej Matador na targach w Lipsku otworzyła przedsiębiorstwu drzwi do rozszerzenia oferty i uzupełnienia świadczonych usług o sprzedaż urządzeń własnej produkcji. Dynamiczny rozwój w tym kierunku nastąpił już po II Wojnie Światowej, kiedy to odradzająca się gospodarka czasów pokoju potrzebowała wydajnych pojazdów transportowych. Na tej fali powstał pierwszy ciągnik STILL – EK 2000, a wkrótce potem – pierwszy wózek widłowy STILL: EGS 1000. Innowacyjność obu maszyn i odniesiony przez nie rynkowy sukces stanowiły optymistyczną zapowiedź przyszłości firmy jako producenta urządzeń intralogistycznych.
Nowoczesne systemy napędowe i pionierstwo elektro-mobilności
Firma STILL szybko wyrobiła sobie markę producenta innowacyjnych wózków przemysłowych i pioniera w zakresie elektro-mobilności (zanim to było modne!). Dziś, w czasach, gdy szczególne znaczenie ma gospodarka bezemisyjna oraz efektywność energetyczna, ma to niebagatelne znaczenie. Jednak kwestie połączenia tego, co najlepsze w wózkach elektrycznych i spalinowych, interesowały inżynierów STILL już lata temu. Od samego początku wózki spalinowe STILL działały jako hybrydy, w których silnik diesla napędzał generator wytwarzający energię elektryczną dla silnika napędowego, którego niskie obroty pozwalały zmniejszać zużycie paliwa.
Firma STILL jest nierozerwalnie związana z napędami elektrycznymi. Od premiery jej pierwszego wózka widłowego w 1949 roku, przez wykorzystanie wodorowych ogniw paliwowych i szerokie wdrażanie technologii akumulatorów litowo-jonowych – w historii firmy nie brak ważnych kamieni milowych w tym obszarze. Szczególną rolę odgrywa w tej opowieści RX 60 25/35 z 2019 roku. Niezależne testy wykazały, że model przewyższa wydajnością pracy wszystkie wózki spalinowe w tej klasie udźwigu poddane dotychczas analogicznej próbie.
- Automatyczne wybieganie myślą w przyszłość
- Koncentracja na klientach i usługach kluczem do sukcesu
- Innowacje kształtujące przemysł
Od dekad pomysłowość i dążenie do odkrywania nowych, lepszych rozwiązań dla klientów pozostaje dla STILL najważniejszą mocą napędową. Przekonana o potencjale ich wartości dla klientów, firma w XXI wieku wkracza na rynek rozwiązań automatyzacji i asysty. System kontroli jazdy OptiSpeed zapewnia optymalną prędkość przemieszczenia się wózków, uzależniając ją od wysokości podnoszenia, masy ładunku oraz kierunku jazdy. Rezultatem jego wykorzystania jest wzrost wydajności transportu wewnętrznego sięgający 20 procent. Inna innowacja, inteligentny system autopilota Blue-Q, pozwala zmniejszyć zużycie energii wózków o 20 procent – bez zauważalnego spadku efektywności pracy. Dowodem skuteczności STILL w zakresie całościowych wdrożeń zautomatyzowanych systemów transportu wewnętrznego jest realizacja w Kuraray Trosifol wyróżniona nagrodą IFOY w 2015 roku. Wyrafinowana koncepcja przepływu materiałów dzięki współpracy półautomatycznych platform transportowych oraz zautomatyzowanych wózków widłowych i reach-trucków zasłużyła sobie na najwyższe uznanie profesjonalnego jury. W rok później firma STILL pokazała światu pierwszego autonomicznego partnera kompletacji – iGo neo CX 20, stając się tym samym pierwszym producentem wózków przemysłowych oferującym zrobotyzowane rozwiązania intralogistyczne jako standard.
Jakość, kompleksowa obsługa i orientacja na klienta - to filary, na których swoją firmę zbudował jej założyciel - Hans Still. Do dziś są one dla niej centralnym punktem odniesienia. Przykładami innowacji w sektorze usług są cyfrowe portale zarządzania flotą jak STILLReport oraz STILL neXXt fleet. W ostatnich latach STILL nieustannie rozwija także ofertę usług doradczych. W epoce wielostronnej komunikacji pomiędzy maszynami, rosnącej podaży zróżnicowanych rozwiązań i coraz większych potrzeb zwiększania wydajności pracy klienci bardziej niż kiedykolwiek potrzebują eksperckiego wsparcia, profesjonalnej analizy i porady w procesie optymalizacji infrastruktury magazynowej – tym bardziej w kontekście postępującej automatyzacji.
Od lat STILL nieustannie udowadnia, jak dobrze rozumie potrzeby klientów, wychodząc im naprzeciw swoimi nowymi produktami: czy to za sprawą wprowadzonego na rynek w latach 70. XX wieku panoramicznego masztu znacznie zwiększającego widoczność z kabiny operatora i poprawiającego bezpieczeństwo; czy też upraszczając i przyspieszając wymianę akumulatora dzięki łatwej, bocznej wymianie baterii w modelach RX 20 oraz RX 60. Koniec końców innowacja ta stała się kamieniem milowym nie tylko z perspektywy firmy STILL, ale rynku w ogóle i jest dziś powszechnie przyjętym standardem.
Choć więc może wydawać się, że w ciągu stulecia zmieniło się wszystko, nie zmieniło się jedno. O sukcesie w sektorze B2B wciąż stanowi koncentracja na kliencie, zdolność, by dać mu poczucie spełnienie unikalnych potrzeb jego przedsiębiorstwa i płynne łączenie technologicznych kompetencji z doskonałą obsługą.