Logistyka w czasach koronawirusa
Kto tylko może, zostaje w domu. Lwia część zakupów przeniosła się do Internetu. Wzrosty obrotów w e-commerce sięgają kilkuset procent. Śledząc przesyłki, chodząc do paczkomatów i widując się z kurierami, bardziej niż
kiedykolwiek konsumenci są świadomi, że nie ma dnia bez logistyki. Dla obsługujących ten ruch firm to czas próby, w którym warto sięgnąć po pomoc fachowców.
Na skróty:
- Zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego w marcu 2020 wzrosło w ujęciu r/d/r o 50 proc.
- By zrealizować potencjał wynikający z przeniesieniem zakupów do Internetu, trzeba dysponować skalowalnym systemem zarządzania zamówieniami i wydajnym transportem.
- „W ciągu 2-3 tygodni wiele firm zrobiło milowy skok w cyfryzacji. Rewolucja powszechnego i bezpiecznego dzielenia się wiedzą i informacjami dokonała się niemal samoistnie”.
- Zarówno dzięki już gotowej infrastrukturze, jak i szybkim wdrożeniom nowych narzędzi, do nietypowej sytuacji błyskawicznie zaadaptowała się firma STILL Polska.
Według cytowanych w serwisie itwiz.pl danych platformy Shoper zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego w marcu 2020 wzrosło w ujęciu r/d/r o 50 proc. W utworzonych we współpracy z serwisem witrynach handlu artykułami spożywczymi online liczba transakcji wzrosła w stosunku do lutego o 239 proc., a w internetowych aptekach i drogeriach – o 138 proc. Wartość wirtualnego koszyka z żywnością zwiększyła się czterokrotnie. Rekordy sprzedaży odnotowuje także portal e-grocery Frisco.pl. Jak powiedział na łamach retailnet.pl prezes spółki, od ostatniego tygodnia lutego do początku kwietnia 120 kierowców firmy rozwiozło 5,5 mln produktów o łącznej wadze przekraczającej 3,5 tys. ton. By zrealizować potencjał wynikający z przeniesieniem zakupów do Internetu, trzeba dysponować skalowalnym systemem zarządzania zamówieniami i wydajnym transportem. Sytuacja stanowi bezprecedensowy bodziec do innowacyjnych wdrożeń i ciekawych kooperacji.
Szybki zwrot ku 3PL i Omnichannel
Kluczowa jest dostępność, także zdalna
Zarówno dzięki już gotowej infrastrukturze, jak i szybkim wdrożeniom nowych narzędzi, do nietypowej sytuacji błyskawicznie zaadaptowała się firma STILL Polska. Uruchomiona z początkiem roku zintegrowana platforma pl.still.shop łączy sprzedaż nowych wózków niewymagających dodatkowej konfiguracji, wyszukiwarkę pojazdów używanych oraz przeglądarkę floty wynajmu krótkoterminowego. Pozwala od ręki kupić lub wynająć sprzęt umożliwiający sprawną obsługę zamówień.
W procesie decyzyjnym, szczególnie obecnie – ważna jest dostępność Doradcy Handlowego. Z tego względu STILL wdrożył szereg rozwiązań ułatwiających kontakt klienta z firmą. Na jej stronach internetowych można m.in. porozmawiać z doradcą na żywo za pośrednictwem narzędzia LiveChat. Eksperci są także dostępni zdalnie w ramach spotkań wideo w MS Teams, Skype lub Whereby. Te intuicyjne narzędzia pozwalają udostępniać prezentacje, kalkulatory i w czasie rzeczywistym odpowiadać na pytania klientów – bez wychodzenia z domu czy firmy.
– Mimo zagrożenia epidemiologicznego firma STILL Polska zachowała pełną sprawność operacyjną. Doradcy handlowi i techniczni pracują z klientami za pośrednictwem elektronicznych platform komunikacyjnych i są w stanie polecić optymalne rozwiązania pozwalające zwiększyć płynność procesów intralogistycznych. Normalnie funkcjonuje także sklep online STILL Polska, gdzie można od ręki kupić niewymagające dodatkowej konfiguracji modele. Łańcuchy dostaw części zamiennych są nienaruszone, a technicy serwisu pozostają w gotowości – wyposażeni w środki higieny pozwalające sprostać epidemiologicznym wytycznym w zakładach klientów. Z punktu widzenia dostaw i utrzymania ruchu nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby – jeśli zaistnieje zwiększone zapotrzebowanie na obsługę transportu wewnętrznego – wdrażać obecnie wydajne rozwiązania intralogistyczne – podsumowuje Wojciech Szmulczyński, Dyrektor Handlowy STILL Polska.